انجمن مرده ها | dead forum ()
سینمای ترکیه/تایپ شده از کتاب تاریخ سینما nevisande: - ۱۳٩۱/۱۱/٢٧

 سینمای ترکیه

تایپ از کتاب تاریخ سینما/نوشته ی دیوید بوردول & کریستین تامسون /صفحه ی 857/نکته:قسمت دوم این کتاب با نام هنر سینما/

متن کوتاه :

سینمای ترکیه در اواخر دهه ی 1960 با فیلم هایی چون (امید)ساخته ی ییلماز گونای توجه بین المللی را به خود جلب کرد و به خود می بالید که در منطقه باتلاترین تولید را دارد.فیلم های اروتیک،کمدی،تاریخی-حماسی،ملودرام و حتا وسترن ترکیه ای سالانه بیش از 100 میلیون تماشاگر را به سالن های سینما می کشیدند.اما وقتی در سال 1980 یک دولت نظامی قدرت را به دست گرفت،هم تولید و هم تداد بیننده در حال نزول بود.فشار دولت بر کارگردان های مشکوک تنها گامی با ارعاب تروریستی فاصله داشت.گونای(ییلماز گونای)آشکارترین هدف این حملات قرار گرفت.او بازیگر محبوبی بود که به هواداری از گروه های چپ روی آورده بود.وقتی نظامی ها قدرت را بدست گرفتند او داشت در زندان محکومیت 24 سا له ی خود را می گذراند.گونای در زندان فیلمنامه می نوشت و دیگران آنها را می ساختند.مشهورترین این فیلم ها(راه)1982-بود که پنج زندانی را دنبال می کند که به مدت یک هفته مرخصی گرفته اند تا خانواده های خود را ببینند.چشم اندازهای خالی و اندووهگین آن به اختناق حاکم بر ترکیه ی معاصر اشاره میکند.(تصویر رنگی14-27<مربوط به کتاب)در سال 1981 گونای به فرانسه گریخت و آخرین فیلم خود را آنجا ساخت.(دیوار)1983-با لحن تلخ و یئس آمیز نظام زندان را که مردان،زنان و کودکان را به یک سان سرکوب میکند محکوم می کند.دیوار زندان که در شرایط نوری و آب و هوایی گوناگون به تصویر کشیده شده است در سراسر فیلم حضوری شوم دارد.وقتی گونای در سال  1984 درگذشت دولت تکیه خاست هر نشانی از او را محو کند.پلیس همه ی فیلم های او را سوزاند و هر کس را که عکس او را داشت دستگیر می کرد.با وجود سلطه ی سانسور و خفقان صنعت سینما به تدریج سلامت خود را بازیافت و تولید سالانه ی آن به 200 فیلم رسید.اما تنها نیمی از این تعداد به پرده ی سینماها راه یافتند،باقی همه روانه ی بازار هر آن نیرومندتر ویدئو می شدند.در عین حال دولت میکوشید سرمایه ی غربی را جلب کند و شرکتهای امریکایی در اواخر دهه ی 1980 دوباره به صحنه آمدند.سلطه ی روزافزون آنها بر بازار حجم تولید داخلی را به 25 فیلم در سال 1922 کاهش داد.تازه بیشتر این فیلم ها هم با سرمایه گذاری مشترک شرکت های اروپایی ساخته می شدند.(و در اینجا قسمت بعدی سینمای ایران و عراق عنوان گرفته که به دلیل گویا سانسور یا نمیدانم هرچه درباره ی سینمای بعد از انقلاب زجر می گوید...که آن موقع دیگر سینما کدام است!)

تصویر:مجسمه ی اسطوره ی ایرانی سینما:ییلماز گونای

http://www.sanliurfasembol.com/files/haber_resimler/guncel/45_sembol_08-05-2012_94.jpg

لینک تصویر

yilmz guney 

سالها زندان-سالهای تلخ محبس و...نوشتن و بیرون آمدن و فیلم ساختن و بازی کردن و دوباره حبس شدن-سالها رنج سینما:گونای

 

افزوده:

در ترکیه بازیگر ییلماز گونای هم به همین شیوه از یک صنعت ملی در حال رشد بهره برداری کرد.محبوبیت فوق العاده ی گونی این امکان را به او داد که فیلم امید را (1970)کارگردانی کند.در این فیلم او نقش یک راننده تاکسی را بازی میکند.تاکید فیلم بر زنده گی روزمره و ساختار اپیزودیک آنفآن را در شجره ی نئورئالیسم و سینمای هنری اوائل دهه ی 1960 جای می دهد.در حالی که ریتم آهسته ی آن و استفاده ای که از (0زمان مرده))میکندفنشانه ی مقاومت در برابر طرح و توطئه ی داستانی پر حادثه هستند.(تصویر11-12)امید الهامبخش فیلمسازی (0متعهدانه))ای به شیوه ی نو در ترکیه شد.

این متن از صفحه ی 672 کتاب تاریخ سینما بخش تولید انبوه و سیاست انقلابی.

مرد اول سینمای ترکیه

یکی از لقب های او:پادشاه پادشاهان(کرال کرالی)

خدای ژانر اعتراض و انقلاب و طغیان مردمی

سالها حبس و آزار و محدودیت کاری و...

فرا بازیگر/انسانی با قلبی متفاوت/چیزی بهتر از اسطوره

بازی در بیش از 116 فیلم سینمایی-کارگردانی 25 مورد/سناریو نویسی 61 اثر و تهیه کننده

تولد در آدانا-پایان زنده گی این مرد شریف ،پاریس بوده است

 بزرگترین بازیگر سینمای ترکیه و از شاهکارهای سینمای جهان

یک عمر رنج سینما گونای

 

 

نکته:البته گونی در ژانر های مختلفی نوشته و ساخته است و بازی کرده است.ولی مسلمن طبق تاریخ تبار ایرانی او بیشتر در زمینه های اعتراض اجتماعی و طغیان مردمی.همچنین آغاز بازی های ستاره های دیگر سینمای ترکیه در فیلمهای آتیف ییلماز و گونای و چندی دیگر مشهود است.به هر حال.

 

Mohammad Ali Fardin /persian actor

 

-----------------------------

 

و بزرگ مرد کارگردانی ترکیه که بهترین ها را ساخت و نوشت و ستاره ها پدید آورد.atif yilmaz

////////////////////////

 siamak yassami/kurdish director-iran/top director of cinema****

  nazarat()
dead forum|Anjoman-e morde‌hā  
Dustān-e man Qalam bān | Their pens safheye | mesr Rangbāreh | Colours About Antiquities | žarfsām A voice | Xod sedā Literature, poetry | Še’rābeh Xod-sahne bādān |director-1 Siaās Xān | Policys Afsāne‌ye do mard | g××× k safahaat | Oburche numberone1| sedāsouye sarnevešt Dān nāme | Traditional knowledge Kojāy Kohanā |whither Navāzin | Music Besyār andi‌šān | philosophy