انجمن مرده ها | dead forum ()
ابو اسمعیل بن قاسم(14) nevisande: - ۱۳٩٠/٩/۱٩

 نکته:در اینجا بایستی اشاره کنم که اگر چه به عنوان منبع از متن این کتاب استفاده کرده ام اما خود من با نویسنده ی این اثر هیچگونه موافقتی ندارم و از افکار او بدور هستم و خاهم بود.چراکه متئسفانه برای معرفی شخصیتهای علمی غرب کشور منبعی مثل تاریخ مشاهیر از بابا مردوخ یا منبعی مناسب تر را نیافته ام و یا گویا انتشارات ها حق چاپ آن ها را ندارند.همچنین من به دلیل قدیمی بودن متن ناچار خلاصه گویی کرده ام و البته از واژه هایی همچون ملا و شیخ و و...هم پرهیز کرده ام و تنها اکتفا به خود نام شخص.و در ضمن تفکر مردمی هم در مورد واژه ی دانشمند ناگفته نماند که چندان جا افتاده نیست.تحصیل و آم.ختن در زمان قدیم به گونه ای دیگز بود و هنوز حتا مکتب نبود و به دلایل تاریخی مردم اغلب چیزهای مذهبی می آموختند و یا در مراکزی چنان تحصیل میکردند.چنین افرادی معمولن دارای آثار شعری و ادبیاتی هم بودند.ناگفته نماند که در همه ی نقاط  و اقوام ایران مشاهیر  و شخصیت های علمی وجود دارد.ناگفته نماند که برای مثال حتا مطرح ترین شعرای ایرانی فقیه و شیخ و ملا و...بودند.

معرفی:

اسمعیل بن قاسم بن عیذون بن هارون بن عیسا بن محمد بن سلمان مشهور به ابو علی القالی ،قوی حافظه ای اهل زمان برای لغت و ادب بوده.در ملاذکورد بر فرات شرقی نزدیک دریاچه ی وان -ترکیه تولد یافت و رشد کرد و داخل عراق شد.بعد ها در بغداد شروع به تحصیل نمود و بیست و پنج سال آنجا اقامت نمود.پس از آن در سال 328 به مغرب رفت و در دوره ی عبدالرحمن ناصر به قرطبه امد و در آنجا مقیم شد.و حکم منتصر بن ناصر(والی قرطبه)او را دوست داشت و برآمدن به حضور خود تشویق نمود و حکم قبل از زمامداری اش و نیز بعد آن(در حال زمامداری)او را با جوائز و انعام فراوان بر تئلیفات تشویق می نمود.و از فراوانی بخششها سینه و قلب و مغز او را باز و فکر او را برای نوشتن مطالب و مسائل مختلف آماده می نمود.در زمان او به سال 356 ابو علی در قسطنطنیه فوت کرد.مطابق سال 967 میلادی و ولادت او در 288 برابر با 906 میلادی بوده است.

تئلیفاتی دارد که:

 مشهور ترین آنها کتابی در نوادر خطی است که آن را امالی القالی گویند و در اخبار و دیگر البارع است از وسیعترین کتابهای لغت.

دیگر :

المقصور و المهموز   که گفته اند در این موضوع نظیر این کتاب تئلیف نشده است.

و الا مثال خطی که به ترتیب حروف نقطه دار مرتب شده است.

 

اما نسبت القالی به (قالی قه لا) بین طرابوزان و ملاذکورد است که او در آ،جا نبوده است.فقط بعضی از اهالی آنجا با او در بغداد مصاحبت داشته اند،لذا به آن منسوب شده است و او اهل مغرب بود که در مغرب او را بغدادی لغب داده اند،به واسطه ی آمدنش به بغداد.

منبع:دانشمندان کوردی تبار-تئلیف عبدلکریم مدرس

  تایپ و اسکن جلد کتاب:کامیل

  nazarat()
dead forum|Anjoman-e morde‌hā  
Dustān-e man Qalam bān | Their pens safheye | mesr Rangbāreh | Colours About Antiquities | žarfsām A voice | Xod sedā Literature, poetry | Še’rābeh Xod-sahne bādān |director-1 Siaās Xān | Policys Afsāne‌ye do mard | g××× k safahaat | Oburche numberone1| sedāsouye sarnevešt Dān nāme | Traditional knowledge Kojāy Kohanā |whither Navāzin | Music Besyār andi‌šān | philosophy